Lediga jobb som Administrativ utvecklare i Lerum

Se lediga jobb som Administrativ utvecklare i Lerum. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Lerum som finns hos arbetsgivaren.

Valsamordnare

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3 200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Dagens Samhälle ... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3 200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Dagens Samhälle har dessutom nyligen utsett Lerum till vinnare i kategorin storstadskommuner (2025) - en utmärkelse som bygger på en omfattande jämförelse av 290 svenska kommuner inom bland annat skola, vård och omsorg, ekonomi, kultur och fritid, attraktivitet, näringsliv och framtidsfaktorer som digitalisering och civil beredskap. Vi är numera en Superkommun!

Tjänsten som valsamordnare är placerad vid administrativa enheten som består av 20 medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att stötta både förvaltning och politik samt att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser. 

I administrativa enhetens uppdrag ingår bland annat registratur, administration, nämndadministration och arkiv. Enheten är placerad inom verksamhetsområde Kansli, Säkerhet, Kund.

ARBETSUPPGIFTER
Rollen som valsamordnare innebär att vara kommunens huvudvalsamordnare vid det allmänna valet under 2026.  I uppdraget ingår också att vara GDPR-samordnare vilket innebär att stötta förvaltningen i fortsatt implementering av dataskyddsförordningen (GDPR) i hela kommunen. 

Tjänsten som valsamordnare innefattar huvudansvar för att planera och genomföra val. Du kommer bland annat att arbeta med att koordinera samtliga av de valförberedelser som behövs för genomförande av ett rättssäkert val. Bland annat ingår det i uppdraget att rekrytera och utbilda röstmottagare samt att se till att lämpliga vallokaler finns i varje valdistrikt och till förtidsröstningen. Som valsamordnare kommer du att arbeta i nära samarbete med valnämnden samt bereda de ärenden som valnämnden har att besluta om. 

Detta arbete innebär mycket kontakt med såväl allmänheten som kommunens förtroendevalda och tjänstemän. Vidare innebär det mycket samordning och kontakt med Valmyndigheten, Länsstyrelsen, politiska organisationer och ledning. Arbetet bedrivs i ett högt tempo, framförallt under valets slutskede.

I uppdraget gällande GDPR-samordning ingår det att stötta kommunens samtliga verksamheter i tolkning, införande och förändring av nya arbetsrutiner med anledning av GDPR. Uppgifterna kan också bestå av framtagande av nya samt uppdatering av befintliga rutiner kopplat till dataskyddsförordningen, delta och stötta i konsekvensbedömningar samt arbete med registerförteckning. 

 

Du kommer att ha ett tätt samarbete med kommunens jurister samt övriga nyckelfunktioner på respektive sektor. Vidare kommer du att delta i Göteborgsregionens (GR) nätverk som samordnas av de gemensamma dataskyddsombuden inom GR.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom områden som exempelvis juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att lyckas i uppdraget behöver du ha erfarenhet av arbete i en politisk styrd och/eller komplex organisation samt ha god kunskap om den lagstiftning kommunens övergripande arbete grundar sig i. Det är positivt om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. 

 

Vi letar efter dig som har förmågan att snabbt kunna ta till dig ny information och som kan prioritera rätt när tempot är högt.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du behöver kunna strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt uttrycka dig väl i tal och skrift. I uppdraget ingår att stödja och konsultera både handläggare och chefer varför det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan anpassa din kommunikation utifrån verksamhetens behov. Det är en stor fördel om du tidigare arbetat i ett val. B-körkort är ett krav.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. 

Anställningens omfattning

Anställningsform: vikariat till den 31 december 2026. områden som exempelvis offentlig förvaltning, juridik, statsvetenskap eller andra

Omfattning: Heltid

Tillträde: Snarast (enligt överenskommelse)

Ansökan

Ansök senast: 2025-10-22

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Verksamhetsutvecklare - barn&unga

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Här i Lerums komm... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Här i Lerums kommun arbetar vi tillsammans för att skapa en socialtjänst som är tillgänglig, bygger på tillit och håller hög kvalitet. Det vi gör varje dag är värdeskapande för dem vi möter - och vi strävar efter att göra verklig skillnad i människors liv.

Du kliver in i ett viktigt skede där vi både utvecklar vårt arbete inom ramen för den kommande socialtjänstlagen, och samtidigt stödjer och stärker våra arbetssätt. Det här är en möjlighet för dig som vill bidra till något större och vara en del av ett engagerat sammanhang med både hjärta och driv.

Tjänsten är placerad inom verksamhetsområde Myndighet som har sju enheter med huvudsaklig inriktning myndighetsutövning inom socialtjänst. Verksamhetsområdet består av en verksamhetschef och nio enhetschefer. 

Den här tjänsten är riktad till utveckling för enheterna Barn- och unga, Placering samt Familjestöd. Utöver det kommer du att ha ett nära samarbete med Plattform Lerum som är inriktad på tidigt stöd till vårdnadshavare. Du kommer att jobba nära enhetschefer och övriga verksamhetsutvecklare som finns inom sektorn. Tjänsten är en projektanställning på två år. Tillträde är 1 september 2025 eller enligt överenskommelse. Det finns möjligheter att anpassa tjänsten för distansarbete.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bidra till utvecklingen av framtidens socialtjänst inom området barn och unga? Vill du vara med att forma en socialtjänst som präglas av tillit, tillgänglighet och ett starkt fokus på dem vi är till för?

Uppdraget innebär att du både arbetar framåtblickande med omställningen och utvecklingen av socialtjänsten - samtidigt som du är ett stöd i det dagliga arbetet. Du bidrar till att omsätta nya idéer och riktlinjer i praktiken, samtidigt som du hjälper till att upprätthålla och utveckla den befintliga verksamheten.

Som verksamhetsutvecklare arbetar du både strategiskt och operativt med att utveckla arbetssätt, följa upp kvalitet och ge stöd till verksamheterna inom socialtjänsten. Du är en nyckelperson i vårt gemensamma arbete med att skapa en lärande organisation som kontinuerligt utvecklas utifrån kunskap, erfarenhet och behov. En viktig uppgift för dig som verksamhetsutvecklare är att omvärldsbevaka ny lagstiftning, nya arbetssätt, ny forskning och hur vi som verksamhet kan anpassa oss till det.

KVALIFIKATIONER
Krav:

• Socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten
• Mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt
• God förståelse för verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete
• God förmåga att leda och driva processer

Meriterande:

• Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling inom socialtjänstens  verksamhetsområde
• Erfarenhet av att leda förändrings- eller utvecklingsarbete
• Erfarenhet av uppföljningsarbete eller analys inom socialtjänst
• Erfarenhet av samverkan över organisatoriska gränser
• God digital kompetens och vana att använda digitala verktyg i utvecklingsarbete
• Erfarenhet av BBIC och förhållningssättet Signs of safety

För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare behöver du ha en god förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter och hitta lösningar även när förutsättningarna skiftar - du är flexibel och ser möjligheter där andra ser hinder.

Du är tydlig i din kommunikation, både i tal och skrift, och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla information. Du har god förmåga att arbeta självständigt och en mycket god samarbetsförmåga, och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål. Samtidigt är du strukturerad, och har lätt för att planera, prioritera och följa upp ditt arbete för att säkerställa kvalitet och framdrift.

Vi söker dig som är lyhörd, engagerad och har en positiv grundinställning. Du är trygg i dig själv, tar ansvar och har en god förmåga att skapa relationer och bygga samarbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Måltidsutvecklare till Måltidsservice i Lerums Kommun

Ansök    Jan 24    Lerums kommun    Administrativ utvecklare
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden... Visa mer
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.

Nu söker vi dig som vill arbeta med måltidsutveckling hos oss och hjälpa oss att bli ännu bättre.

Som måltidsutvecklare kommer du att stödja verksamhetschef, enhetschefer och medarbetare inom Måltidsservice. Måltidsservice har uppdrag att ge service till alla kommunala verksamheter i kommunen såsom förskola, skola och äldreomsorg.

Tjänsten ligger organisatoriskt under verksamhetschef.

ARBETSUPPGIFTER
I arbetet ingår att arbeta långsiktigt med planering och verksamhetsuppföljning. Arbetet är till stora delar administrativt med kvalitetsfrågor och uppföljning av vår måltidsverksamhet. I Lerums kommun arbetar vi för att öka den digitala mognaden och vi ser att det är positivt om du har arbetat med projekt inom digitalisering.

I uppdraget ingår att i samråd med verksamhetschef och enhetschefer identifiera och analysera utvecklingsområden inom Måltidsservice.

• Leda och koordinera implementeringsprojekt inom måltid inklusive planering, genomförande och uppföljning.
• Driva förändrings- och utvecklingsarbete.
• Samverka med interna och externa aktörer.
• Ta fram och utveckla styrdokument, rutiner och arbetsmetoder.
• Utbilda och stödja medarbetare i förändringsarbetet.
•  Omvärldsbevaka och föreslå förbättringar.
• Skapa och leda arbetet med funktionella och hållbara storkök som möter framtidens krav på livsmedelssäkerhet och effektivitet.
• Driva förbättringar inom hållbarhet och energieffektivitet.

KVALIFIKATIONER
Du som söker är utbildad kostekonom eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 

Vi ser att du har tidigare erfarenhet av liknande arbete, gärna från offentlig måltidsverksamhet. Erfarenhet av kostdataprogram är meriterande samt kunskap om livsmedelssäkerhet och hygienkrav.  Du har goda kunskaper och erfarenhet i de olika Office-programmen.

Är du en engagerad och strukturerad projektledare som även har erfarenhet av om- och tillbyggnationer inom storkök och förmåga att läsa och tolka funktionsprogram och tekniska ritningar. Då ska du inte tveka till att söka.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Vi söker dig som har ett stort personligt engagemang för måltiden och dess betydelse i ett större sammanhang. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt utifrån uppdrag och har förmåga att driva projekt, kunna inspirera din omgivning. Det är betydelsefullt att du har lätt för att samarbeta, har förmåga att möta andra och anpassa dig i olika situationer och sammanhang.

Eftersom utbildning och implementering är ofta förekommande inslag i arbetet så ser vi att du har en mycket god kommunikativ- och pedagogisk förmåga.

Vi erbjuder dig ett spännande och innovativt arbete där du tillsammans med chefer och medarbetare utvecklar kommunens Måltidsservice. Lerums kommun tillämpar årsarbetstid vilket ger dig större frihet att styra och planera din arbetstid. Du kommer att ha möjlighet till visst distansarbete. Du har dessutom möjlighet till semesterväxling.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Verksamhetsutvecklare

Ansök    Apr 14    Lerums kommun    Administrativ utvecklare
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Inom verksamhetso... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Inom verksamhetsområde Myndighet och Arbetsliv och stöd finns åtta enheter som ansvarar för myndighetsutövning inom flera lagstiftningar, socialtjänstlagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, lag om bostadsanpassningsbidrag, lag om färdtjänst, parkeringstillstånd. Totalt är vi ca 140 medarbetare som tillsammans arbetar för att invånarna i Lerum ska få bästa möjliga stöd. Inom båda verksamhetsområdena pågår ett aktivt utvecklingsarbete inom alla enheter och en omställning inför nya socialtjänstlagen. Vi stöttar varandra över enheterna och arbetar utifrån en sammanhållen socialtjänst och gläds tillsammans åt framgångar i arbetet.

ARBETSUPPGIFTER
I ditt uppdrag som verksamhetsutvecklare är du ett stöd till verksamhetschefer och enhetschefer och kommer att arbeta nära ledningsgruppen. Det huvudsakliga området som tjänsten verkar inom är myndighetsutövning inom socialtjänst och en stor del av uppdraget kommer vara nära sammankopplat till nya socialtjänstlagen. Du är viktig i arbetet med att verksamheten når sina mål och driver de förbättringar vi vill skapa. Du kommer tillsammans med chefer leda och utveckla områdets arbete med verksamhetsplanering och uppföljning samt arbeta med verksamhetsutveckling. Du har ett stort ansvar att stödja arbetet med verksamhetsplan, rapporteringar samt verksamhetsberättelse tillsammans med chefer. Arbetet innebär att du kommer arbeta proaktivt, identifiera utvecklingsmöjligheter och ta fram väl underbyggda underlag. I arbetet ingår även att samordna och återrapportera samt leda alternativt medverka i olika projekt. 

En viktig del i uppdraget är att vara drivande i kvalitetsarbetet inom båda verksamhetsområdena.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• Universitetsexamen som socionom, beteendevetare eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten, 
• aktuell och flerårig erfarenhet som verksamhetscontroller, verksamhetsutvecklare, metodutvecklare eller liknande roll om minst 3 år,
• aktuell erfarenhet av att självständigt driva komplexa utvecklings- och förbättringsarbeten,
• mycket god förmåga att uttrycka dig obehindrat på svenska i både tal och skrift.  

Det är meriterande om du har:

• Utbildning i processledning, processutveckling eller analys,
• erfarenhet av förändringsledning,
• erfarenhet av arbete inom socialtjänsten,
• erfarenhet av preventivt utvecklingsarbete arbete inom socialtjänsten.

I rollen som verksamhetsutvecklare är det viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och processer. Du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt utifrån satta mål, strukturer och tidsplaner. Då tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt krävs det att du har en god samarbetsförmåga och att du kommunicerar på ett tydligt, pedagogiskt och professionellt sätt. Du är en person som tar initiativ och får saker att hända. Du är drivande i utvecklings- och förbättringsarbetet och bidrar med nytänkande och engagemang.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Tillträde till tjänsten är 1 september 2025 eller enligt överenskommelse.

Intervjuer kommer ske 8 maj och 13 maj. Visa mindre

Verksamhetsutvecklare

Ansök    Apr 10    Lerums kommun    Administrativ utvecklare
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Sektor utbildning... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Sektor utbildning omfattar förskola, grundskola f-9, fritidshem, gymnasium och vuxenutbildningen, anpassad grund- och gymnasieskola samt verksamhetsområdet stöd- och utveckling. Hos oss får du en arbetsplats med god stämning, erfarna och kunniga kollegor och stor delaktighet i att driva verksamheten framåt. Sektor utbildning utvecklas kontinuerligt och fokus är att skapa en bra verksamhet för kommunens barn och elever och vi söker nu en verksamhetsutvecklare till, som i samarbete med vår strategiska verksamhetsutvecklare och ledningsgruppen, blir en aktiv del i det arbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att vara med och samordna och utveckla sektorns systematiska kvalitetsarbete i nära samarbete med vår strategiska verksamhetsutvecklare, rektorer, enhetschefer och sektorns ledningsgrupp. Du ansvarar för att samordna och sammanställa sektorns verksamhetsplan, uppföljningsrapporter samt följa upp verksamheternas mål och uppdrag och att vara ett administrativt stöd till sektorschefen. 

I uppdraget ingår också utredningar, processkartläggningar och analys av nyckeltal inom aktuella områden. Du bereder också ibland ärenden till politiken (utbildningsnämnden och kommunstyrelsen) i nära samarbete med skolchef och kan även föredra dessa och stötta kollegor i förvaltningsadministrativa och skoljuridiska ärenden.

Uppdraget innebär också att arbeta med omvärldsbevakning både externt och internt. Som verksamhetsutvecklare bidrar du till utveckling och kvalitet inom Sektor utbildnings verksamhet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med gedigen erfarenhet från skola och som är analytisk, nyfiken och samtidsorienterad inom utbildnings- och samhällsfrågor. Du har relevant högskoleutbildning utifrån det breda uppdraget och du är grundad i att utbildning vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du har god kunskap i kvalitets- och utredningsarbete, skolans styrdokument samt erfarenhet av att arbete i en politiskt styrd organisation. 

För att bli framgångsrik i rollen krävs att du har god kommunikativ förmåga, är noggrann och duktig på att formulera dig i tal och skrift. Som person söker vi någon som är samarbets- och serviceinriktad samt ansvarstagande. Du vill driva utvecklingsfrågor och är resultatinriktad med ett kvalitetstänk och ett helhetsperspektiv på utbildning med barnen och eleverna i fokus.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Tillträde sker efter sommaren. Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Projektkoordinator

Ansök    Sep 24    Lerums kommun    Administrativ utvecklare
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden... Visa mer
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.

Portföljstyrningen ansvarar operativt gentemot portföljägare ,tillika sektorchef Sektor samhällsbyggnad.
Inom Portföljstyrningen arbetar en portföljledare och investeringsekonom och rollerna resurssamordnare och projektkoordinator är under utveckling. Ett led i detta gör att vi nu anställer en projektkoordinator.

Projektkoordinatorn är anställd inom verksamhetsområde Fastighet och Investering, som är en del av sektor Samhällsbyggnad, och samarbetar tätt med lokalstrateg, fastighetsstrateg och verksamhetsförvaltare. I rollen ingår omfattande dialog och nätverkande med övriga verksamhetsområden och ekonomienheten.


ARBETSUPPGIFTER
Som projektkoordinator har du det administrativa ansvaret för fakta, underlag och uppgifter av investeringar inom kommunens investeringsportfölj. Arbetet innebär många kontakter internt. Du kommer att behöva ha ett brett nätverk och ett nära samarbete med olika roller inom förvaltningen. Du har en central roll att samordna, koordinera och administrera projektportföljen och dess innehåll.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:
- Ansvara för utvecklande av portföljstyrningens behov i de olika system vi arbetar i gentemot systemansvarig.
- Ta emot och registrera och uppdatera registret för projektinitiativ (verksamhetsbehov).
- Kvalitetssäkra formatet och uppgifter av projektinitiativ.
- Ta emot rapporter från aktiva projekt.
- Sammanställa/uppdatera projektportföljen med aktuell status.
- Diverse projektadministration.




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av självständigt arbete med projektadministration inom kommunal verksamhet eller liknande.

Det är meriterande med eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsutveckling och har god kunskap i Antura, Excel, Agresso, Inrule (Barium) och portföljstyrning samt tidigare erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

Du har lätt för att samarbeta och tycker om att arbeta med siffror samtidigt som du är en person som är serviceinriktad. Du behöver vara lyhörd och se till verksamheternas enskilda behov men även samtidigt inneha ett helhetsperspektiv. Du har ett naturligt driv och en trygg personlighet med förmågan att vara lyhörd och vinna förtroende. I ditt arbete är du analytisk, noggrann och strukturerad och har en förmåga att väga olika intressen mot varandra för att se till helheten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre