Lediga jobb som Nämndsekreterare i Lerum

Se lediga jobb som Nämndsekreterare i Lerum. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Lerum som finns hos arbetsgivaren.

Nämndsekreterare vikariat

Ansök    Maj 12    Lerums kommun    Nämndsekreterare
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Tjänsten är place... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Tjänsten är placerad på administrativa enheten. Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv och överförmyndarverksamhet. Enheten tillhandahåller även nämndadministrativt stöd åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt administrativt stöd åt kommunalråd och förvaltningsledning. Enheten är placerad under verksamhetsområdet Kansli, säkerhet, kund som är organiserat under kommundirektör.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare utgör du kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda och nämnd. Du upprättar kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. Nämndsekreteraren kvalitetsgranskar beslutsunderlag. Dessutom utgör du back-up för enhetens övriga nämndsekreterare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med minst genomgången 3-årig högskoleutbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har god kännedom om kommunal verksamhet och du har kunskaper inom offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du har ett helhetsperspektiv på ärendehantering, dokumenthantering och den politiska processen.

Du är serviceinriktad, noggrann och har förmåga att skapa struktur, ordning och reda. Du är handlingskraftig och resultatinriktad samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du är en person som gärna samverkar med andra för att uppnå bästa möjliga resultat. Du vill sprida kunskap inom ditt kompetensområde och kan självständigt driva utvecklingsfrågor inom området.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Nämndsekreterare

Ansök    Jul 1    Lerums kommun    Nämndsekreterare
Tjänsten som nämndsekreterare är placerad vid administrativa enheten som består av 15 medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service till förvaltningen och politiken samt säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser. Administrativa enheten ansvarar för och stöttar kommunens nämndadministration, registrering, ärendeberedning, sammanträdesrutiner, arkiv och kommu... Visa mer
Tjänsten som nämndsekreterare är placerad vid administrativa enheten som består av 15 medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service till förvaltningen och politiken samt säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser.

Administrativa enheten ansvarar för och stöttar kommunens nämndadministration, registrering, ärendeberedning, sammanträdesrutiner, arkiv och kommunjuridiskt stöd. Enheten är placerad inom verksamhetsområde utveckling och
hållbarhet.

Kommunen är mitt inne i ett spännande och utmanande förändringsarbete i att gå över till en nämndorganisation från och med 2023-01-01. Du kommer att ha en viktig roll i detta arbete och ditt uppdrag på enheten kan därför komma att förändras över tid.




ARBETSUPPGIFTER
Rollen som nämndsekreterare innebär att ge sakkunnigt och professionellt stöd till en eller flera politiska instanser, förvaltning samt handläggare. Du kommer att arbeta i nära samarbete med dina kollegor i att stötta beslutsprocessen från ärendestart till beslut. Inledningsvis kommer ditt arbete vara kopplat till kommunstyrelsens process med sekreterarskap i styrelsen eller något av dess fackutskott.

Från 2023-01-01 kommer kommunen övergå till en nämndorganisation. Nuvarande fackutskott kommer att försvinna varför ditt uppdrag kommer att förändras till att arbeta mot en eller flera nämnder.

I uppdraget ingår att bevaka och följa upp ärenden som ska lyftas upp för beslut, granska beslutsunderlagens kvalitet, klarspråk och rättssäkerhet samt att i samråd med ansvarig chef redigera och komplettera beslutsunderlag inför politisk behandling. En del av rollen kommer även innefatta att själv utreda och bereda ärenden.

Under sammanträdena kommer du att protokollföra samt vara ett sammanträdesjuridiskt stöd till ordföranden så att beslut tas i enlighet med kommunallagens och kommunens egna beslutade krav på sammanträdets genomförande.

Du kommer att vara involverad i hela beslutsprocessen genom att stötta ordföranden i att sätta dagordning samt ansvara för protokollföring och expediering. I arbetet ingår även registrering och utlämnande av allmänna handlingar efter sekretessprövning.

Samtliga sekreterare på enheten arbetar tillsammans för att bygga upp gemensamma rutiner i den kommande organisationen för att också kunna stötta varandra. Du kommer ha en viktig roll i att tillsammans med dina kollegor vara delaktig i att driva detta arbete framåt.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
Du har goda kunskaper inom förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet- och sekretesslagstiftning. Vidare har du vana av att läsa och förstå lagtext och andra rättskällor samt kunna analysera och sammanfatta dessa på ett enkelt och lättförståeligt sätt.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du behöver kunna strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt uttrycka dig väl i tal och skrift. I uppdraget ingår att stödja och konsultera både handläggare, chefer och förtroendevalda varför det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan anpassa dig utifrån verksamhetens behov.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT Visa mindre

Registrator/nämndsekreterare

Ansök    Maj 7    Lerums kommun    Nämndsekreterare
På Administrativa enheten söker vi nu en person till den kombinerad tjänsten som registrator/nämndsekreterare. Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv, kommunjuridiskt stöd och överförmyndarverksamhet. Enheten tillhandahåller även nämndadministrativ stöd åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt myndighetsnämnden samt administrativt stöd åt kommunalråd och förvaltningsledning. Enheten är placer... Visa mer
På Administrativa enheten söker vi nu en person till den kombinerad tjänsten som registrator/nämndsekreterare. Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv, kommunjuridiskt stöd och överförmyndarverksamhet. Enheten tillhandahåller även nämndadministrativ stöd åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt myndighetsnämnden samt administrativt stöd åt kommunalråd och förvaltningsledning. Enheten är placerad under verksamhetsområdet utveckling som är organiserat direkt under kommundirektören.


ARBETSUPPGIFTER
Som registrator har du en betydande roll i arbetet med att säkerställa enhetlig efterlevnad av kommungemensamma policys, anvisningar och riktlinjer avseende dokument- och ärendehantering. Du kommer att ingå i dokument- och ärendehanteringsteamet tillsammans med en annan registrator, kommunarkivarie och systemförvaltare. Tillsammans arbetar ni på uppdrag av förvaltningsledningen för en öppen kommun med dokumenterade och välfungerande rutiner kring hanteringen av allmänna handlingar.

Dokument- och ärendehanteringsteamet ansvarar även för att samordna förvaltningens arbete med intern kontroll samt deltar i arbetet med att utveckla kommunens ärendeprocess.

Som nämndsekreterare utgör du stöd kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda i Individnämnden. Individnämnden ska fullgöra kommunens uppgifter avseende myndighetsutövning mot enskild på socialtjänstens och utbildningsväsendets område. I detta ingår att för enskild bestämma om exempelvis förmer, vård och omsorgsinsatser, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande. I arbetet upprättar du kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. Dessutom utgör du back-up för enhetens övriga nämndsekreterare.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med minst genomgången 3-årig högskoleutbildning.

Du har god kännedom om kommunal verksamhet och du har kunskaper inom offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du har ett helhetsperspektiv på ärendehantering, dokumenthantering och den politiska processen.

Du är serviceinriktad, noggrann och har förmåga att skapa struktur, ordning och reda. Du är handlingskraftig och resultatinriktad samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du är en person som gärna samverkar med andra för att uppnå bästa möjliga resultat. Du vill sprida kunskap inom ditt kompetensområde och kan självständigt driva utvecklingsfrågor inom området.

Vi ser det som ett stort plus om du har erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem generellt och Platina i synnerhet.


ÖVRIGT
Från kommunens vision så är ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande något som genomsyrar kommunens arbete. Vi har också inlett arbetet med att stärka och utveckla en gemensam organisationskultur inom hela kommunförvaltningen.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Registrator/nämndsekreterare

Ansök    Jun 15    Lerums kommun    Nämndsekreterare
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum med goda pendlingsmöjligheter. Kommunens ca 41 500 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Tjänsten är placerad på administrativa enheten. Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendeh... Visa mer
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum med goda pendlingsmöjligheter. Kommunens ca 41 500 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet.

Tjänsten är placerad på administrativa enheten. Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv, kommunjuridiskt stöd och överförmyndarverksamhet. Enheten tillhandahåller även nämndadministrativ stöd åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt myndighetsnämnden samt administrativt stöd åt kommunalråd och förvaltningsledning. Enheten är placerad under verksamhetsområdet utveckling som är organiserat direkt under kommundirektören.


ARBETSUPPGIFTER
Som registrator har du en betydande roll i arbetet med att säkerställa enhetlig efterlevnad av kommungemensamma policys, anvisningar och riktlinjer avseende dokument- och ärendehantering. Du kommer att ingå i dokument- och ärendehanteringsteamet tillsammans med en annan registrator, kommunarkivarie och systemförvaltare. Tillsammans arbetar ni på uppdrag av förvaltningsledningen för en öppen kommun med dokumenterade och välfungerande rutiner kring hanteringen av allmänna handlingar.

Dokument- och ärendehanteringsteamet ansvarar även för att samordna förvaltningens arbete med intern kontroll samt deltar i arbetet med att utveckla kommunens ärendeprocess.

Som nämndsekreterare utgör du stöd kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda i Individnämnden. Individnämnden ska fullgöra kommunens uppgifter avseende myndighetsutövning mot enskild på socialtjänstens och utbildningsväsendets område. I detta ingår att för enskild bestämma om exempelvis förmer, vård och omsorgsinsatser, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande. I arbetet upprättar du kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. Dessutom utgör du back-up för enhetens övriga nämndsekreterare.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med minst genomgången 3-årig högskoleutbildning.

Du har god kännedom om kommunal verksamhet och du har kunskaper inom offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du har ett helhetsperspektiv på ärendehantering, dokumenthantering och den politiska processen.

Du är serviceinriktad, noggrann och har förmåga att skapa struktur, ordning och reda. Du är handlingskraftig och resultatinriktad samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du är en person som gärna samverkar med andra för att uppnå bästa möjliga resultat. Du vill sprida kunskap inom ditt kompetensområde och kan självständigt driva utvecklingsfrågor inom området.

Vi ser det som ett stort plus om du har erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem generellt och Platina i synnerhet.


ÖVRIGT
Från kommunens vision så är ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande något som genomsyrar kommunens arbete. Vi har också inlett arbetet med att stärka och utveckla en gemensam organisationskultur inom hela kommunförvaltningen.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Kommunledningssekreterare

Ansök    Dec 4    Lerums kommun    Nämndsekreterare
Kommunledningssekreteraren är placerad på kommunens centrala administrativa enhet som har 15 medarbetare. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och juridisk rådgivning. Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum. ARBETSUPPGIFTER Du arbetar med kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda i utskott. I det arbetet upprättar du kallel... Visa mer
Kommunledningssekreteraren är placerad på kommunens centrala administrativa enhet som har 15 medarbetare. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och juridisk rådgivning. Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum.


ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar med kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda i utskott. I det arbetet upprättar du kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. Du bistår även kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges kommunsekreterare, bland annat genom att kvalitetsgranska beslutsunderlag som ska till nämnda organ för politisk behandling. Utöver sekreterarskapet stöttar du kommunalråden i olika administrativa uppgifter samt i viss mån övriga förtroendevalda.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du är mycket datorkunnig och behärskar Office-paketet väl. För oss är det särskilt viktigt att du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har helhetssyn. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, har god problemlösande analytisk förmåga och tar egna initiativ. Som person är du noggrann, ansvarsfull samt har ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt. Det är meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet. För att du ska lyckas i rollen behöver du ha ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor
Erfarenhet krävs.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre