Lediga jobb som Organisationsutvecklare i Lerum

Se lediga jobb som Organisationsutvecklare i Lerum. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Lerum som finns hos arbetsgivaren.

Utvecklingsledare

Ansök    Maj 8    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Sektor stöd och o... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Sektor stöd och omsorg är en av tre sektorer i Lerums kommun. Nu söker vi en utvecklingsledare som ska arbeta sektorsövergripande. Stort fokus ligger på det utvecklings- och förändringsarbete som behöver göras inom Sektor stöd och omsorg och en viktig del i uppdraget blir de förändringar och den utveckling som behöver göras utifrån nya socialtjänstlagen och dess intentioner. Tjänsten ligger organisatoriskt under sektorchef för stöd och omsorg.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som utvecklingsledare blir du en nyckelperson i sektorns förändringsarbete. Du kommer att arbeta nära våra verksamheter där vi ska säkerställa att vi fortlöpande och aktivt anpassar vårt arbete till de nya lagkraven, samtidigt som vi fortsätter leverera hög kvalitet och service till våra medborgare. Du rapporterar till sektorchef stöd och omsorg. 

Utvecklingsledare kommer ha i uppdrag att arbeta med sektorsövergripande förändrings- och utvecklingsarbete, med inriktning statistik och analys utifrån ett övergripande perspektiv. En stor del av uppdraget innebär att arbeta med verksamhetsutveckling, både operativt och strategiskt i syfte att ta fram relevanta data för att förbättra analyser utifrån målgrupp. Uppdraget har en tydlig koppling till nya socialtjänstlagen utifrån behov av analyser av hur den nya socialtjänstlagen påverkar kommunens verksamhet och vilka åtgärder och insatser som har bäst effekt. Du ska kunna stötta med analys, design och utveckling av statistiska rapporter och verksamhetssystem. Du ska ge stöd till verksamheten för att bättre se, förstå och agera utifrån sin data. 

Du kommer att samverka med sektorsledningen och övriga i sektorn samt förvaltningen i uppdraget.

 Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: 

• Leda och koordinera implementeringsprojekt, inklusive planering, genomförande och uppföljning
• Ta fram statistiska underlag för fortsatt analysarbete
• Analysera hur den nya socialtjänstlagen påverkar kommunens verksamhet och vilka åtgärder som behöver genomföras
• Driva förändrings- och utvecklingsarbete
• Samverka med interna och externa aktörer
• Ta fram och utveckla styrdokument, rutiner och arbetsmetoder
• Utbilda och stödja medarbetare och ledare i förändringsarbetet
• Omvärldsbevaka och föreslå förbättringar
• Ingå i aktuella nätverk

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskole-/universitetsexamen motsvarande minst 180 hp inom statistik, dataanalys, statsvetenskap med inriktning mot kvantitativ analys, eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor. 

Du behöver ha goda kunskaper i Excel och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete med dataanalys och analysverktygen Power BI, R eller Stata. Det är ett krav att du tidigare har arbetat med självständig kvalitets- och verksamhetsutveckling samt att du har goda kunskaper om arbete i en offentlig organisation samt goda kunskaper om socialtjänstlagen och dess tillämpning samt omställningen till en ny socialtjänstlag.

Du har en väl utvecklad analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem men också kunna se samband och dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information samt föreslå möjliga lösningar. Som person kommunicerar du på ett sätt som skapar engagemang och delaktighet och kan pedagogiskt utveckla och presentera alternativ och lösningar. Du har förmåga att på ett tydligt sätt kunna presentera och förklara analyser och slutsatser för verksamheter och du kan anpassa sättet att förmedla ditt budskap på beroende på mottagaren.

För att lyckas i rollen behöver du kunna se ditt arbete som en del i ett större sammanhang att du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du arbetar självständigt, strukturerat och framåtblickande för att skapa värde, både för verksamheten och för förvaltningen som helhet. Du är också en god analytiker med en förmåga att se samband i komplexa frågor och omsätta dem i praktiska lösningar. Som person har du lätt för att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer och du samarbetar aktivt med andra för att genomföra uppdrag. 

Vi erbjuder dig ett spännande och innovativt arbete där du tillsammans med chefer och medarbetare utvecklar kommunens verksamheter. Lerums kommun tillämpar årsarbetstid vilket ger dig större frihet att styra och planera din arbetstid. Du kommer att ha möjlighet till visst distansarbete. Du har dessutom möjlighet till semesterväxling. Du kommer att utgå från kommunhuset, mitt i centrum, som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. 

Tillträdesdag enligt överenskommelse.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Processledare

Ansök    Maj 8    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Enheten för verks... Visa mer
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Enheten för verksamhetsstöd inom Sektor stöd och omsorg söker en processledare inom digitalisering. Enheten leds av en Administrativ chef och består av 21 medarbetare med bland annat utvecklingsledare, planeringsledare och systemförvaltare. Enheten är organiserad direkt under sektorsledningen och är en stödverksamhet till sektorns alla verksamheter. Sektorn innefattar socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård samt arbetsmarknad och funktionshinderverksamhet.

Hos oss får du en arbetsplats med god stämning, delaktighet i att driva verksamheten framåt och ett öppet arbetsklimat. Vi har flexibel arbetstid, bra alternativ för pendlingsmöjligheter och vi erbjuder möjlighet till visst distansarbete. Arbetsplatsen finns centralt i Lerums centrum.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att samverka, initiera, leda och koordinera olika projekt som sker i Sektor stöd och omsorg och kommunen. Du kommer även att stödja verksamheterna när projekt går över i förvaltande fas eller förvalta viss del själv i ditt uppdrag. I dina arbetsuppgifter ingår att genomföra löpande uppdrag inklusive förstudier och projektinföranden gällande digitala lösningar, AI och transformation som automatiserar sektorns administrativa processer. 

Du är ett kunskapsstöd för ledning, stödfunktioner och verksamhet. Det ingår att omvärldsbevaka inom området och samverka med andra i kommunen för att driva utvecklingen av digitala lösningar och AI framåt.

Arbetet kommer till stor del att utföras tillsammans med kärnverksamheterna och dess ledning för att bidra till den digitala verksamhetsutvecklingen, med målsättning att ha kommunens invånare i fokus.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med projektledarutbildning eller utbildning inom förändringsledning. Vi ser även att du har praktisk erfarenhet av verksamhetsutveckling av digitalisering i offentlig förvaltning och har kännedom om de lagrum som sektorns verksamheter innefattas av. Du är van att planera och leda olika typer av projekt, har teknisk förståelse och intresse för tillämningen av nya tekniker. 

Du ser helheten och har en strategisk förmåga. Du är drivande, modig och har ett serviceinriktat arbetssätt. Du tar ett stort ansvar och ägandeskap i ditt bidrag till sektorns utveckling. 

Vi kommer att lägga stor vikt kring dina personliga egenskaper. Som person är du nyfiken, analytisk och har ett strukturerat arbetssätt. Du är resultat- och utvecklingsinriktad, kvalitetsmedveten och har förmåga att sätta dig in i nya spännande uppdrag. 

Du har god samarbetsförmåga och kan inspirera våra medarbetare. Vi ser vidare att du är en god kommunikatör med förmåga att förklara och återkoppla på ett pedagogiskt sätt. Du är ansvarstagande och känner stort ägandeskap av ditt ansvarsområde och för att vara rätt person för denna tjänst är du initiativtagande och självgående.

Tillträde enligt överenskommelse.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Verksamhetsutvecklare

Ansök    Maj 2    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Verksamhetsområde Myndighet ingår i Sektor stöd och omsorg. Det huvudsakliga uppdraget för verksamhetsområdet är socialtjänstens myndighetsutövning men området ansvarar även för färdtjänst, bostadsanpassning, serveringstillstånd, Mini-Maria, socialmedicinsk mottagning, familjerådgivning och utförare av insatser för barn- och familjer. Verksamhetsområdet leds av en verksamhetschef, åtta enhetschefer som ansvarar för varsin enhet och totalt finns cirka 125 å... Visa mer
Verksamhetsområde Myndighet ingår i Sektor stöd och omsorg. Det huvudsakliga uppdraget för verksamhetsområdet är socialtjänstens myndighetsutövning men området ansvarar även för färdtjänst, bostadsanpassning, serveringstillstånd, Mini-Maria, socialmedicinsk mottagning, familjerådgivning och utförare av insatser för barn- och familjer. Verksamhetsområdet leds av en verksamhetschef, åtta enhetschefer som ansvarar för varsin enhet och totalt finns cirka 125 årsanställda.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en verksamhetsutvecklare för uppdraget som innebär att bidra och leda arbete med att utveckla och leverera en modern och effektiv verksamhet med hög kvalitet och med bra välfärdstjänster. Du kommer att vara ett stöd till verksamhetschef i de flesta utvecklingsarbeten. Som verksamhetsutvecklare har du en viktig och strategisk roll inom det systematiska och processinriktade utvecklingsarbetet. En stor del av uppdraget innebär att arbeta med verksamhetsutveckling på en verksamhetsövergripande nivå både operativt och strategiskt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:

• Driva förändrings- och utvecklingsarbete tillsammans med verksamhetschef och enhetschefer.
• Förändra och effektivisera verksamhetsområdets arbetsflöden och processer.
• Revidera och upprätta rutiner inom verksamhetsområdet.
• Stödja och driva verksamhetsområdets arbete med systematiskt kvalitetsarbete.
• Omvärldsbevaka och föreslå förbättringar.
• Ingå i olika nätverk.
• Ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp.
• Ansvara för statistik på verksamhetsnivå.
• Upprätta beslutsunderlag och vara föredragande i politiska nämnder.

KVALIFIKATIONER
Högskoleexamen exempelvis socionom, beteendevetenskap eller annan utbildning som bedöms lämplig av arbetsgivaren. Det är en fördel om du arbetat som chef inom myndighetsutövning i socialtjänst. Det är ett krav att ha erfarenhet från arbete med kvalitets- och verksamhetsutveckling inom socialtjänsten samt att du har goda kunskaper från politisk styrd och offentlig organisation.

Rollen som verksamhetsutvecklare innebär kontakt med olika funktioner internt och externt. Du som söker tjänsten behöver vara bekväm och diplomatisk i dessa sammanhang. Det är ett krav att du har en god kommunikationsförmåga (muntligt, digitalt, visuellt och skriftligt). Du hanterar digitala verktyg som en naturlig del i ditt arbete samt behärskar Office-paketets alla delar obehindrat.

För oss är det viktigt att du som söker har ett starkt intresse för kvalitet-, utvecklings- och förbättringsarbete och har en förmåga att hålla i gång flera processer samtidigt. Rollen kräver en god analytisk förmåga och förmåga att starta, genomföra, följa upp och utvärdera processer. Utifrån ett strategiskt förhållningssätt har du ett helhetsperspektiv på verksamheten och kan motivera och entusiasmera din omgivning. Arbetsuppgifterna för verksamhetsutvecklaren innebär stora krav på förmågan att arbeta självständigt samt hålla beslutad tidplan. Det innebär att du som söker måste ha en mycket god förmåga att strukturera och prioritera.

För att lyckas som verksamhetsutvecklare har du en helhetssyn som ger dig förmågan att hålla fokus på både kultur och struktur. Du är initiativtagande, målmedveten och har lätt för att uppmuntra andras tankar och idéer.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Tillträde är 2 september 2024 eller enligt överenskommelse. I tjänsten som verksamhetsutvecklare finns möjlighet att arbeta på distans, upp till två dagar i veckan.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 44 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Utvecklingsledare till Kulturskolan

Ansök    Maj 8    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
På vår arbetsplats är vårt uppdrag tydligt - att ge barn och unga en givande fritid. Vi strävar efter att nå fler och erbjuder en mångfald av ämneskurser inom musik, sång, drama, dans, bild och film. Våra kurser omfattar både grundläggande och avancerade nivåer för att möta varje elevs behov och intresse. Tillsammans arbetar vi för att ge barn och unga mellan 6-20 år en meningsfull och inspirerande fritid. Vi vill göra dem mer delaktiga och bredda vår ver... Visa mer
På vår arbetsplats är vårt uppdrag tydligt - att ge barn och unga en givande fritid. Vi strävar efter att nå fler och erbjuder en mångfald av ämneskurser inom musik, sång, drama, dans, bild och film. Våra kurser omfattar både grundläggande och avancerade nivåer för att möta varje elevs behov och intresse.

Tillsammans arbetar vi för att ge barn och unga mellan 6-20 år en meningsfull och inspirerande fritid. Vi vill göra dem mer delaktiga och bredda vår verksamhet med fler ämnen och möjligheter.

Vill du vara med och driva utvecklingen på Kulturskolan? Vi söker en passionerad utvecklingsledare med fokus på samordning, marknadsföring och strategisk utveckling. I nära samarbete med chef, administratör och lärare, kommer du bidra till att sprida kännedom om vår verksamhet och skapa de bästa förutsättningarna för varje elev. Vi vill möta varje elev där den är och göra vår verksamhet tillgänglig för så många som möjligt.

ARBETSUPPGIFTER
Som vår nya utvecklingsledare kommer du att vara spindeln i nätet, samordna och stödja vår kulturskola i dess utvecklingsarbete. Tillsammans med chef och dina kollegor kommer du att identifiera och driva olika projekt för att vi ska kunna förbli en bra kulturskola för alla.

Du kommer att vara en nyckelperson när det gäller att säkerställa kvaliteten i vår verksamhet genom att föreslå och implementera nya metoder och arbetssätt. Dessutom kommer du att vara en viktig rådgivare till chef och representera kulturskolan i olika samarbetsforum. Dessutom kommer du att vara en viktig länk mellan enheterna inom verksamhetsområdet kultur och fritid.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är väl insatt i kulturskolan och kulturområdet, och därför kommer du att hålla dig uppdaterad genom kontinuerlig omvärldsbevakning.

Som en del av din roll kommer du också att ha ansvar för att samordna och marknadsföra våra evenemang och föreställningar. Du kommer att planera, boka lokaler, göra affischer och vara ansvarig för marknadsföringen från början till slut. Dessutom kommer du att ansvara för kulturskolans närvaro i sociala medier och vara vår webbredaktör.

Om du är kreativ, strategiskt tänkande och brinner för att driva utveckling inom kulturskolan, så är det här rollen för dig!

KVALIFIKATIONER
Utbildning:
-Högskoleutbildning eller annan relevant utbildning som är likvärdig enligt arbetsgivarens bedömning.
-Meriterande om det är inom estetiskt eller konstnärligt ämne.

Erfarenhet:
- Tidigare arbete inom kulturskola eller annan kulturell verksamhet.
- Pedagogisk erfarenhet.
-Erfarenhet av att arbeta med barn och unga, och som brinner för att främja deras delaktighet och utveckling.
- Meriterande med tidigare arbete inom verksamhetsutveckling eller projektledning.

Övrigt:
- Erfarenhet av marknadsföring via sociala medier.
- Erfarenhet av att arbeta i layoutprogram som Adobe InDesign/Express eller liknande.
- Erfarenhet av att skriva ansökningar för utvecklingsbidrag, tjänsteskrivelser eller liknande.

Personliga egenskaper:
- Stor social kompetens och samarbetsförmåga.
- Personliga egenskaper såsom nyfikenhet, lyhördhet och strukturerat arbetssätt.

Dessa kvalifikationer är avgörande för att trivas och göra en betydelsefull insats i rollen som utvecklingsledare på Kulturskolan. Arbetsprover kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Häng med in i framtiden med oss? Bli en av våra Metodutvecklare i Hemtjänst

Ansök    Nov 27    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Vi i hemtjänsten står redo att ta steget in i framtiden och söker professionella medarbetare som ska bli våra Metodutvecklare. Hos oss är ledorden professionellt bemötande, lika värde och målmedvetenhet - och du kan vara med och göra dem till verklighet! ARBETSUPPGIFTER Utforska, kartlägg och utveckla nya, spännande arbetssätt som matchar vår vision. Utbilda och handleda våra professionella medarbetare. Ta vara på och lyft de redan implementerade arbe... Visa mer
Vi i hemtjänsten står redo att ta steget in i framtiden och söker professionella medarbetare som ska bli våra Metodutvecklare.

Hos oss är ledorden professionellt bemötande, lika värde och målmedvetenhet - och du kan vara med och göra dem till verklighet!

ARBETSUPPGIFTER
Utforska, kartlägg och utveckla nya, spännande arbetssätt som matchar vår vision. Utbilda och handleda våra professionella medarbetare. Ta vara på och lyft de redan implementerade arbetssätten.

Arbetet kommer innehålla dels gemensamma fokusområden, individuella uppdrag, dels kvalitetsutveckling.

Tjänsten som metodutvecklare är en projektanställning under 1 år.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har relevant utbildning inom till exempel verksamhetsutveckling, som specialistundersköterska eller inom grupputveckling. Goda kunskaper om socialtjänstlagen är ett krav.

Meriterande är om du har erfarenhet av hemtjänst, arbete med nära vård, och hållbar arbetsmiljö. Erfarenhet av att leda projekt och/eller processer i förändring kan också vara meriterande.

Du ska ha förmåga till ett analytiskt, pedagogiskt och flexibelt arbetssätt samt ha förmågan att sätta dig in i verksamheters olika förutsättningar och situationer. Du kan arbeta på ett tillitsfullt sätt och har fallenhet för att skapa goda relationer och ett gott samarbetsklimat med interna och externa aktörer.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas och projektet startas. Vi tillämpar löpande rekrytering under ansökningstiden.

Vad sägs, är du redo att göra skillnad? Ansök nu och låt oss tillsammans forma framtidens hemtjänst!

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister uppvisas.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Processledare till hemtjänsten i Lerum

Ansök    Nov 15    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Hemtjänsten i Lerums kommun arbetar nu utifrån ett nytt arbetssätt där vi skiljer på service och omsorg. Genom att vi skapat nya roller och differentierade arbetsuppgifter gör varje profession rätt saker och kan nyttja sin spetskompetens, vilket bidrar till en trygg verksamhet och god arbetsmiljö. Vi arbetar efter en tydlig målbild att vara en hemtjänst med professionell omtanke in i framtiden. Vår kultur och arbetssätt genomsyras av våra ledord: professi... Visa mer
Hemtjänsten i Lerums kommun arbetar nu utifrån ett nytt arbetssätt där vi skiljer på service och omsorg. Genom att vi skapat nya roller och differentierade arbetsuppgifter gör varje profession rätt saker och kan nyttja sin spetskompetens, vilket bidrar till en trygg verksamhet och god arbetsmiljö.

Vi arbetar efter en tydlig målbild att vara en hemtjänst med professionell omtanke in i framtiden. Vår kultur och arbetssätt genomsyras av våra ledord: professionellt bemötande, likabehandling och målmedvetenhet.

Som ett led i att utveckla Lerums Norrs hemtjänstområde ytterligare söker vi nu en processledare. Välkommen till oss!

ARBETSUPPGIFTER
Som processledare i Lerum Norrs hemtjänstområde kommer du arbeta utifrån uppdrag från enhetschef. Du ska medverka och stödja i omställningen hos oss. Du samordnar, håller ihop, stödjer internt och skapar samverkansytor.

Vi har idag flertalet stödfunktioner inom enheten såsom metodutvecklare med fokus på att utveckla omsorgsarbetet samt samordnare som arbetar med planering och bemanning. Rollen som processledare blir en viktig pusselbit i det pågående arbetet med organisationen och kommer ha fokus på att implementera de värdeord som verksamhetsområde hemtjänst har beslutat.

Uppgifterna innebär allt ifrån att hjälpa oss att identifiera behov och utmaningar med omställningen, till att ta fram konkreta aktiviteter och sedan stötta i genomförandet av dessa.

Tjänsten som processledare är en tidsbegränsad anställning på sex månader.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har för uppdraget relevant utbildning samt erfarenhet/kunskap inom processutveckling, verksamhetsutveckling och/eller förändringsledning. Du har erfarenheter av grupputveckling och vana av att leda projekt och/eller processer i förändring.

Meriterande med erfarenheter av:
- Arbete med insatser kopplade till god och nära vård.
- Arbete med hållbar arbetsmiljö
- Har arbetat inom hemtjänst

Som personer ser vi att det är viktigt att du:
• har förmågan att sätta dig in i verksamheters olika förutsättningar och situationer.
• kan leda genom andra på ett tillitsfullt sätt och har fallenhet för att skapa goda relationer samt ett gott samarbetsklimat med interna och externa aktörer.

Vi tillämpar löpande tillsättning så varmt välkommen med din ansökan! Inledande digitala intervjuer kommer ske under veckorna 47-49.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister uppvisas.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Utvecklingsledare digitalisering

Ansök    Mar 3    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Enheten för verksamhetsstöd inom Sektor stöd och omsorg söker en utvecklingsledare inom digitalisering. Enheten leds av en Administrativ chef och består av 21 medarbetare med bland annat utvecklingsledare, planeringsledare och systemförvaltare. Enheten är organiserad direkt under sektorledningen och är en stödverksamhet till sektorns alla verksamheter. Sektorn innefattar socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård samt arbetsmarknad och funktio... Visa mer
Enheten för verksamhetsstöd inom Sektor stöd och omsorg söker en utvecklingsledare inom digitalisering. Enheten leds av en Administrativ chef och består av 21 medarbetare med bland annat utvecklingsledare, planeringsledare och systemförvaltare. Enheten är organiserad direkt under sektorledningen och är en stödverksamhet till sektorns alla verksamheter. Sektorn innefattar socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård samt arbetsmarknad och funktionshinderverksamhet.

Hos oss får du en arbetsplats med god stämning, delaktighet i att driva verksamheten framåt och ett öppet arbetsklimat. Vi har flexibel arbetstid, bra alternativ för pendlingsmöjligheter och vi erbjuder möjlighet till visst distansarbete. Arbetsplatsen finns centralt i Lerums centrum.

Tjänsten är ett vikariat på ett år.



ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att initiera, starta upp, driva, delta och koordinera olika projekt som sker i sektorn och kommunen. Du kommer även att stötta verksamheterna när projekt går över i permanent fas.


Dina arbetsuppgifter kommer att handla om;

• Kunskapsstöd till ledning, stödfunktioner och kärnverksamhet

• Löpande uppdrag (upphandlingar, förstudier och projekt) gällande digitala lösningar och välfärdsteknik

• Samarbete med andra sektorer i kommunen, externa företag och andra kontakter.

• Omvärldsbevakning, deltagande i forum och möten som handlar om IT, digitalisering och välfärdsteknik.

• Arbetet kommer till stor del att utföras tillsammans med kärnverksamheterna och dess ledning för att bidra till verksamhetsutveckling, med målsättning att ha kommunens invånare i fokus.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med adekvat högskoleutbildning och gärna arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg. Även projektledarutbildning och utbildning inom förändringsledning är meriterande. Vi ser även att du har praktisk erfarenhet av verksamhetsutveckling av digitalisering och välfärdsteknik. Du är van att planera och leda olika typer av projekt, har teknisk förståelse och intresse för tillämningen av nya tekniker.

Du ser helheten, har en god strategisk och serviceinriktad förmåga. Du är drivande, modig och tar ansvar för ditt bidrag till sektorns utveckling.

Vi kommer att lägga stor vikt kring dina personliga egenskaper. Som person är du nyfiken, analytisk och har ett strukturerat arbetssätt. Du är resultat- och utvecklingsinriktad, kvalitetsmedveten och har förmåga att sätta dig in i nya spännande uppdrag.

Du har god samarbetsförmåga och kan inspirera våra medarbetare. Vi ser vidare att du är en god kommunikatör med förmåga att förklara och återkoppla på ett pedagogiskt sätt. Du är ansvarstagande och känner stort ägandeskap av ditt ansvarsområde och för att vara rätt person för denna tjänst är du initiativtagande och självgående.



ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre

Utvecklingsledare inom kompetensförsörjning

Ansök    Jun 9    Lerums kommun    Organisationsutvecklare
Sektor stöd och omsorg söker en utvecklingsledare med inriktning kompetensförsörjning. Tjänsten är placerad på Enheten för verksamhetsstöd som består av 23 medarbetare och leds av en Administrativ chef. Enheten är organiserad direkt under sektorchef och är en stödverksamhet till sektorns alla verksamheter. Sektorn innefattar socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård samt arbetsmarknad/integration och funktionshinderverksamhet. Hos oss får du ... Visa mer
Sektor stöd och omsorg söker en utvecklingsledare med inriktning kompetensförsörjning. Tjänsten är placerad på Enheten för verksamhetsstöd som består av 23 medarbetare och leds av en Administrativ chef. Enheten är organiserad direkt under sektorchef och är en stödverksamhet till sektorns alla verksamheter. Sektorn innefattar socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård samt arbetsmarknad/integration och funktionshinderverksamhet.
Hos oss får du en arbetsplats med god stämning, delaktighet i att driva verksamheten framåt och ett öppet arbetsklimat. Vi har flexibel arbetstid, bra alternativ för pendlingsmöjligheter och vi erbjuder möjlighet till visst distansarbete. Arbetsplatsen finns centralt i Lerums centrum.


ARBETSUPPGIFTER
Just nu söker vi dig som vill vara med och utveckla sektorns strategiska kompetensutvecklingsarbete i syfte att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare trivs, utvecklas och bidrar till kvalitet i utförandet av de insatser som ingår i vårt välfärdsuppdrag. Du kommer utifrån ett helhetsperspektiv utveckla det strategiska arbetet och till viss del arbeta operativt inom området. Uppdraget innebär även att fortsätta nuvarande arbetet med yrkesresan, karriärsvägsmodell och vård och omsorgscollage. Förvaltningen står inför spännande utmaningar inom området, så tjänstens innehåll kommer att utvecklas därefter.
Samverkanspartner är GR, vuxenutbildningen, chefer och kollegor i förvaltningen.
• Utveckla och genomföra aktiviteter utifrån sektorsövergripande kompetensförsörjning med samverkanspartners.
• Samordna och planera introduktionsplan för medarbetare inom sektorn och externa utförarverksamheter
• Samverka med olika aktörer för utbildningar och kompetensutveckling
• Vid behov även ansvara och stödja i sektorns utredningar och utvecklingsuppdrag

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant akademiska utbildning.
Du har erfarenhet inom kommunal äldreomsorg, hälso- och sjukvård, funktionshinderverksamhet och/eller socialtjänst. Tjänsten ställer stora krav på att du är väl insatt i vilka kompetenser som efterfrågas utifrån de befattningar som finns i våra verksamheter samt de metoder som används inom området. Du ser helheten och omvärldsbevakar i ditt uppdrag.

Som person är du nyfiken, lyhörd, resultatinriktad och har en god administrativ och strukturerad förmåga. Du trivs att arbeta självständigt och i arbetsgrupp. Du är såklart även bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella, då tjänsten kräver att du skapar nya kontakter och deltar eller driver nuvarande nätverk.

Vidare är du bra på att formulera dig både på svenska i tal och skrift och har goda kunskaper samt vana att arbeta i Officepaketets olika delar.
Meriterande är om du har erfarenhet av verksamhetsutveckling och kompetensförsörjningsmodellen ARUBA.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Tillträde enligt överenskommelse.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Fackliga representanter går att nå via kommunens växel: 0302-52 10 10. Visa mindre